Nawigacja

 

REGULAMIN PUNKTOWEGO OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA

 

Każdy wychowawca klasy zobowiązany jest do wystawienia ocen półrocznych i rocznych zachowania każdego ucznia. Aby decyzja była rzetelna i odzwierciedlała zachowanie ucznia, wprowadza się punktowy system określania ocen zachowania, który w okresie klasyfikacji przeliczony zostaje na oceny zgodnie z przyjętymi zasadami zawartymi w szkolnym statucie.

Każdy uczeń otrzymuje na początku półrocza 100 punktów, które odpowiada ocenie dobrej zachowania. Uczeń swoim postępowaniem ma szansę podwyższyć ocenę, utrzymać ją lub doprowadzić do jej obniżenia.

Każdemu uczniowi założona zostaje na początku roku szkolnego karta oceny zachowania, która jest umieszczona w e-dzienniku i na bieżąco wypełniana przez wychowawcę i nauczycieli.

Przeliczanie liczby punktów na oceny:       wzorowa              250 i więcej punktów

                                                                  bardzo dobra      170 – 249 punktów

                                                                  dobra                   90 – 169 punktów

                                                                  poprawna            50 – 89 punktów

                                                                  nieodpowiednia   0 – 49 punktów

                                                                  naganna               mniej niż 0 punktów

 

Uzyskana przez ucznia liczba punktów nie jest jednak jedynym kryterium oceny zachowania. Wychowawca może podwyższyć albo obniżyć ocenę o jeden stopień w odniesieniu do kryterium punktowego. Wychowawca podejmuje ostateczną decyzje o wystawieniu oceny po konsultacji z uczniami, zainteresowanym uczniem i z nauczycielami ZNO oraz rozpatrzeniu indywidualnej sytuacji ucznia.

UWAGI:

  1. Przewodniczący Szkolnego Samorządu Uczniowskiego otrzymuje w półroczu (30 – 50 pkt).
  1. Przewodniczący Klasowego Samorządu Uczniowskiego otrzymuje w półroczu (10 – 30 pkt).
  1. Uczeń nie może otrzymać oceny wzorowej na półrocze lub na koniec roku, jeśli w semestrze otrzyma (-20 pkt).
  2. Uczeń nie może otrzymać oceny bardzo dobrej na półrocze lub na koniec roku, jeśli w semestrze otrzyma (-30 pkt).
  3. Uczeń nie może otrzymać oceny dobrej na półrocze lub na koniec roku, jeśli w semestrze otrzyma (-50 pkt).
  4. Uczeń nie może otrzymać oceny poprawnej na półrocze lub na koniec roku, jeśli w semestrze otrzyma (-100 pkt).
  5. Na jednej lekcji uczeń może otrzymać jedną uwagę za naruszenie tej samej normy.
  6. Za zbiórkę makulatury, baterii lub innych rzeczy uczeń w półroczu może otrzymać do 30 pkt.
  7. Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania. Każdorazowo uczeń za udział w projekcie otrzymuje od -40pkt do 50pkt.
  8. Punkty ujemne za brak poszanowania podręcznika (uszkodzenie) swojego lub kolegi otrzymuje uczeń w przypadku zaobserwowania takiego zjawiska przez nauczyciela. Na koniec roku uczeń może uzyskać 20 pkt. za dbałość o komplet podręczników.
  9. Uczeń z wysoką absencją szkolną (od 50 do 75 godz. nieobecności nieusprawiedliwionych w półroczu), niesprawiający innych problemów wychowawczych otrzymuje ocenę nieodpowiednią.
  10. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który sprawia szczególne problemy wychowawcze (kradzieże, rozboje, konflikt z prawem, aroganckie zachowanie wobec nauczycieli, powyżej 75 godz. nieusprawiedliwionych w półroczu) i uzyskał zgodnie z punktowym systemem oceniania wymaganą liczbę punktów, mimo że wychowawca wyczerpał wszystkie obowiązujące w szkole procedury dot. pracy z uczniem o szczególnych potrzebach wychowawczych:
  • stały kontakt z uczniem i rodzicami;
  • kontrakt wychowawczy;
  • współpraca z pedagogiem, dyrekcją i instytucjami pozaszkolnymi;
  • bieżące monitorowanie i analizowanie zachowania i postępów ucznia (w tym m.in. informowanie w arkuszu trudności wychowawczych i kontroli obowiązku szkolnego) oraz rozszerzenie rodzajów oddziaływania wychowawczego.

 

Każdemu uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od wystawionej oceny zachowania na  koniec roku. Uczeń, który jest niezadowolony z wystawionej oceny, składa pisemny wniosek z uzasadnieniem do Samorządu Klasowego, aby wystąpił do wychowawcy z prośbą o rozpatrzenie wniosku. Wychowawca po rozpatrzeniu prośby może, ale nie musi, zmienić ocenę.

 

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW

 

Obszar

Lp.

Kryteria, za które uczeń otrzymuje

PUNKTY DODATNIE

Ilość

pkt

Częstotliwość

oceniania

UDZIAŁ W ŻYCIU KLASY, SZKOŁY

I SPOŁECZNOŚCI  LOKALNEJ

1.

Reprezentowanie szkoły na zewnątrz.

10

każdorazowo

2.

Zaangażowanie w organizowanie akcji charytatywnych, zbiórka makulatury, baterii itp

do 30

koniec półrocza

3.

Udział w konkursach przedmiotowych z podziałem na etapy: - szkolny

                - rejonowy

                - wojewódzki

                - LAUREAT

 

10

20

30

40

 

każdorazowo po konkursie

 

4.

Udział w zawodach sportowych z podziałem

na etapy:  - szkolny

                 - miejski

                 - rejonowy

                 - wojewódzki

 

5

10

15

30

 

każdorazowo po zawodach

 

5.

Praca na rzecz szkoły (trwająca co najmniej pół godziny)

dyżury klasowe.

5

każdorazowo

6.

Pomoc kolegom w nauce.

5

koniec miesiąca

      FREKWENCJA

7.

Udział w zajęciach dodatkowych:

koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze.

15

koniec półrocza

8.

Brak spóźnień na lekcje.

10

koniec miesiąca

9.

100% - owa frekwencja w miesiącu.

10

koniec miesiąca

 

Kryteria, za które uczeń otrzymuje

PUNKTY UJEMNE

Ilość

pkt

Częstotliwość

oceniania

10.

Spóźnianie na lekcje.

-2 za każde

koniec miesiąca

11.

Wagarowanie, nieusprawiedliwione godziny.

-3 za każdą

koniec miesiąca

12.

Ucieczki zbiorowe.

-15

każdorazowo

KULTURA ZACHOWAŃ

13.

Przeszkadzanie na lekcji.

-5

każdorazowo

14.

Niewykonywanie poleceń nauczyciela.

-5

każdorazowo

15.

Aroganckie zachowanie wobec pracowników szkoły.

-10

każdorazowo

16.

Ubliżanie kolegom i zaczepki słowne.

-5

każdorazowo

17.

Zaczepki fizyczne i bójki.

-10

każdorazowo

18.

Wulgarne słownictwo.

-10

każdorazowo

19.

Dewastacja mienia szkoły lub niszczenie rzeczy kolegów.

-10

za każde przewinienie

20.

Zaśmiecanie otoczenia.

-5

każdorazowo

21.

Makijaż, niestosowny strój szkolny.

-5

każdorazowo

22.

Brak szacunku dla symboli religijnych i narodowych.

-15

każdorazowo

23.

Brak poszanowania/poszanowanie podręczników

-5 do 20

każdorazowo/koniec roku

OBOWIĄZKOWOŚC

24.

Niedotrzymywanie ustalonych terminów (składki, usprawiedliwienia, zwrot książek, sprawdzianów itp.)

-5

każde nie dotrzymanie terminu

25.

Brak zmiany obuwia.

-5

każdorazowo

26.

Zaangażowanie w realizację projektu edukacyjnego.

-40 do

 50

każdorazowo

UŻYWKI KOLIZJA Z PRAWEM

27.

Wyłudzanie pieniędzy, kradzież, rozboje.

-20

każdorazowo

28.

Uzależnienia – papierosy

-10

każdorazowo

29.

Uzależnienia – alkohol, narkotyki.

 

-20

każdorazowo

 

30.

Do dyspozycji wychowawcy klasy.

 -50 do

  50

w półroczu

 

Aktualności

Kontakt

  • Gimnazjum Nr 2 im. Jana Zamoyskiego XVI Ordynata
    ul. Lwowska 15
    22-400 Zamość
    e-mail: sekretariat_gimn_2@wp.pl
  • (84) 639 02 11

Galeria zdjęć